EXPLAINING CHILDREN ON YOUTUBE: THE CASE OF INDONESIAN SUBSCRIBER BEHAVIORAL INTENTION ON KIDZ YOUTUBE CHANNEL
EXPLAINING CHILDREN ON YOUTUBE: THE CASE OF INDONESIAN SUBSCRIBER BEHAVIORAL INTENTION ON KIDZ YOUTUBE CHANNEL
EXPLAINING CHILDREN ON YOUTUBE: THE CASE OF INDONESIAN SUBSCRIBER BEHAVIORAL INTENTION ON KIDZ YOUTUBE CHANNEL
Megawati Simanjuntak1*), Marietta Krisnaya Nandika Putri2, Lilik Noor Yuliati1, Istiqlaliyah Muflikhati1, Retnaningsih1, Irni Rahmayani Johan1
1Department of Family and Consumer Sciences,IPB University, Bogor16680, Indonesia2School of Business, IPB University, Bogor16151, Indonesia*)E-mail:mega_juntak@apps.ipb.ac.id
Abstract
Understanding children’s behavior and intentions to subscribe to YouTube channels are important for production companies and parents. This study analyzed factors influencing children’s behavioral intention to subscribe to YouTube channels using UTAUT 2 model and SEM-PLS analysis. The samples were 100 kids aged 7 to 12 who live in the Greater Jakarta area. Data were collected through an online questionnaire. The results showed that habit and social influence significantly influenced children’s behavioral intention to use Kidz YouTube Channel. Children’s behavioral intention to use Kidz YouTube Channel significantly influenced children’s usage behavior. Moreover, children’s usage behavior significantly influenced their intention to subscribe to Kidz’s YouTube Channel. The study indicated that children’s decision to subscribe to YouTube channels was simple and relied on their habits and social influence. Therefore, parents need to supervise children’s activities on YouTube. Meanwhile, the content creator companycould optimize a routine schedule for uploading a new video based on selected themes and also needs to increase parents’ awareness of the safety of their program.
Keywords: behavioral intention to use, usage behavior, UTAUT 2, subscribe, YouTube channel content
Kajian Anak pada YouTube: Kasus Minat SubscriberIndonesia di Channel YoutubeKidz
Abstrak
Memahami perilaku dan niat anak-anak untuk berlangganan kanal YouTube penting bagi perusahaan produksi dan juga orang tua. Penelitian ini menganalisis faktor-faktor yang memengaruhi niat perilaku anak untuk berlangganan kanal YouTube dengan model UTAUT 2 dan analisis SEM-PLS. Sampel penelitian adalah 100 anak berusia 7-12 tahun yang berdomisili di wilayah Jabodetabek. Data dikumpulkan melalui kuesioner online.Hasil penelitian menunjukkan bahwa kebiasaan dan pengaruh sosial berpengaruh signifikan terhadap niat perilaku anak untuk menggunakan Kanal YouTube Kidz. Niat perilaku anak untuk menggunakan Kanal YouTube Kidz berpengaruh signifikan terhadap perilaku penggunaan YouTube. Selain itu, perilaku penggunaan YouTube secara signifikan memengaruhi niat perilaku mereka untuk berlangganan saluran YouTube Kidz. Studi menunjukkan bahwa keputusan anak-anak untuk berlangganan saluran YouTube cukup sederhana dan bergantung pada kebiasaan serta pengaruh sosialnya. Oleh karena itu, orang tua perlu mengawasi aktivitas anak di YouTube. Sementara itu, perusahaan pembuat konten dapat mengoptimalkan jadwal rutin untuk mengunggah video baru berdasarkan tema yang dipilih dan perlu meningkatkan kesadaran orang tua akan keamanan program mereka.
Kata kunci: langganan, konten saluran YouTube, niat menggunakan, perilaku penggunaan, UTAUT2
https://jurnal.ipb.ac.id/index.php/jikk/article/view/42879/25878